Çocuğu hayata hazırlıyor! ‘Ev işlerine katılımda cinsiyet ayrımı yapılmamalı’

ÇOCUĞUN ZİHİNSEL GELİŞİMİNE KATKI SAĞLIYOR

Çocuklarda el marifetlerinin gelişmesinin çocuğun fizikî gelişiminin yanında daha birçok açıdan gelişiminin desteklenmesine keyifli bir seçenek sunduğu için çok kıymetli olduğunu kaydeden Dr. Öğr. Üyesi Pınar Demir Asma, “Okullarda ve konutta yapılan el işleri aktiflikleri çocuklara çeşitli açılardan takviye sunar ve marifetler kazandırır. El ve gözün senkronize bir halde hareket etmesi, el-göz ortasındaki uyumu güçlendirmiş olur. Koordineli halde çalışan iki el, beynin farklı bölgelerini çalıştırır. Çeşitli ve yeni zihinsel irtibatlar oluşturur. Bu da çocuğun zihinsel gelişimine katkı sağlar” dedi.

ODAKLANMA VE DİKKAT MARİFETLERİ ARTIYOR

Herhangi bir el marifeti üzerine çalışan çocuğun odaklanma ve dikkat marifetleri ile bu maharetleri sürdürme kapasitelerinin vakitle artarak, geliştiğini de lisana getiren Dr. Öğr. Üyesi Pınar Demir Asma, şöyle devam etti: “Görev şuuru gelişir. Bugün tamamlayamadığı yarım kalan el işini yarın birebir halde devam ettirmesi, çocuğun vazife şuurunun gelişimine katkı sunar. Çocuk bir el işini tamamladığında hem bunu tamamlamış olmanın keyfini yaşar hem de öz yeterlilik hisleri pekişir. Çocuğun el işi yaparken farklı renklerdeki, farklı formlardaki ve boyutlardaki gereçleri görmesi çocuğun matematik marifetleri için de temel oluşturur. Çocuğun farklı kâğıt, malzeme, renk ve haller kullanarak istediği yeni rastgele bir el işi eserini hayal etmesi ve bunu gerçekleştirmesi yaratıcılık maharetlerini takviyeler.”

ALIŞVERİŞ LİSTESİNİ ÇOCUKLAR OLUŞTURABİLİR

Çocukların meskende konut işleri yapması konusunu da ele alan Dr. Öğr. Üyesi Pınar Demir Asma, “Çocuğun konutta de mesken işi yapması kıymetlidir. Zira çocuğun en inançta olduğu ve rahat hissettiği ortam konutudur.  Evdeki çabucak hemen bütün günlük rutin işlerde çocuğun dahil edilmesi mümkündür. Çocuk yatağını toplanmak, yemek pişirmek, kahvaltı hazırlamak, alışveriş listesi oluşturmak, bitki yetiştirmek üzere misyonları bir yetişkin nezaretinde yerine getirebilir. Bütün bu misyonları yapabilmek çocuğa sorumluluk alma, tertip oluşturma, öz kıymet, öz bakım maharetlerini geliştirme, toplumsal maharetleri kazandırma   üzere birçok yarar sağlayarak çocuğun hayata hazırlanmasına katkı sunar” diye konuştu.

EBEVEYNLER ÇOCUKLARINA ÂLÂ BİRER ROL MODEL OLMALI

Çocuklar konut işlerini yaparken ailenin dikkat etmesi gereken birtakım noktaların olduğunu işaret eden Dr. Öğr. Üyesi Pınar Demir Asma, “Aile bütün bunları baskıcı biçimde değil de oyunlaştırarak ve oyun içerisinde çocuğa sunmalıdır. Zira çocuğun bağlantı lisanı oyundur. Konut işlerinde yapılan seçim ve tercihlerde çocuğun kendi başına karar alması desteklenmeli, onun yaratıcılığına ve fikirlerine hürmet duyulmalıdır. Bu durum çocuğun tek başına karar ve sorumluluk alma marifetlerini destekleyecektir. Çocuk yerine getirdiği konut işlerinden sonra takdir edilmeli ve bedel gösterilmeli, tenkitten kaçınılmalıdır. Son olarak ebeveynler çocukların mesken işlerine iştiraklerinde cinsiyet ayrımı yapmamalı, eşitlikçi bir tavır benimsemeli ve ebeveynlerin kendileri de çocuklarına örnek, uygun birer rol model olmalıdır” biçiminde kelamlarını tamamladı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir